Vastuulliset tuotekonseptit
Vastuullisuus on tärkeä osa tuotteidemme kehittämistä. Siksi keskitymme tuotteiden kehityksessä vastuullisiin tuotekonsepteihin. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki tuotteemme täyttävät asettamamme vastuullisuuskriteerit, jotka päivitämme vuoden 2024 aikana huomioimaan lainsäädännön kehityksen.
Alkoholittomia ja terveellisempiä vaihtoehtoja
Alkoholittomien alkoholituotteiden kysyntä kasvaa. Vastataksemme kuluttajien kysyntään tavoitteenamme on lisätä alkoholittomien tuotteiden määrää vuosittain. Pyrimme siihen, että jokaisessa alkoholillisessa tuotekategoriassa tai brändissä on saatavilla alkoholiton vaihtoehto.
Terveellisten ja luonnollisten raaka-aineiden käyttö on yksi korostuvista kuluttajien odotuksista. Siksi painopisteenämme on keskittyä tuotesisällöissä luonnollisiin ja paikallisiin raaka-aineisiin. Monet kuluttajista kertovat myös aktiivisesti vähentävänsä sokerin käyttöä. Kiinnitämme huomiota sokerimäärään virvoitusjuomissa ja alkoholijuomissa sekä lanseeraamme vuosittain sokerittomia tai vähäsokerisempia tuotteita sekä vaihtoehtoisia tuotekategorioita. Tavoitteenamme on, että jokaisessa tuotekategoriassa on saatavilla sokeriton vaihtoehto.
Kierrätettyjä raaka-aineita ja materiaaleja
Edistämme vastuullisten raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien käyttöä tuotteissamme. Innovatiivisten kumppaneiden kanssa olemme hyödyntäneet myös ylijäämämateriaaleja tuotteidemme raaka-aineina vuodesta 2021 lähtien. Vuonna 2022 emoyhtiö Olvi alkoi tehdä yhteistyötä muun muassa Jungle Juice Barin kanssa KevytOlo-tuotteissa, joissa käytetään hävikkihedelmiä raaka-aineina.
Panostamme tuotepakkausten vastuullisuuteen. Monet tölkit sekä lasi- ja muovipullot sisältävät kierrätysmateriaalia aivan kuten aaltopahvipakkaukset ja kutistemuovit. Jatkamme kierrätysmateriaalien osuuden lisäämistä ja pyrimme kertomaan siitä entistä selkeämmin kuluttajille.
Vastuullisen kuluttamisen edistämiseksi lisäämme pienempiä pakkauskokoja. Esimerkiksi vuonna 2023 lähes kaikista konserniyhtiöistä löytyi vähintään yksi alkoholipakkaus, jonka koko oli 0,33 litraa tai pienempi. Pyrimme siihen, että pieniä pakkauksia olisi jokaisen konserniyhtiön tuoteportfoliossa tulevaisuudessakin eri tuoteryhmissä.